-
01/08/2025
Territori 2025 tanca amb èxit la seva convocatòria per a artistes de l’arxipèlag La victòria es resignifica des de l’art performatiu balear
Territori, Festival Internacional d’Art de Performance d’Eivissa, que se celebrarà del 22 al 28 de setembre de 2025, ha tancat la seva Open Call Balear amb una participació destacada que confirma la vitalitat del teixit creatiu insular. La convocatòria, adreçada exclusivament a artistes i col·lectius residents a les Illes Balears, ha rebut 28 propostes procedents d’Eivissa, Formentera, Mallorca i Menorca, abastant un ampli ventall de llenguatges i formats en les arts vives.
“Enguany, la qualitat i la potència de les propostes han fet que la selecció fos especialment difícil”, assenyala la direcció artística del festival, que un any més referma el seu compromís amb la creació local i la seva inserció en circuits professionals.
Després del procés de valoració, s’han seleccionat sis propostes per a la programació oficial: Roser Amills (Mallorca), escriptora i periodista, presenta “Fil de veu”, un espai col·lectiu contra la censura i l’oblit. Paula Araya (Menorca), creadora escènica, performer i desbrossadora d’horts, presenta “Amb les coses”, que aborda la construcció de la llar des de la precarietat, l’afecte i la memòria. Jèssica Ferrer Escandell (Eivissa), escriptora i artista multidisciplinària, presenta “Un incendi”, que proposa un ritual de dol per un món que crema. Viviana Gaviria (Eivissa), artista, presenta “La victòria”, que parla de la superació de les guerres personals i la revelació d’una nova manera d’habitar l’existència. Monma Mingot (Eivissa), clown i artista escènic, presenta “Mode avió”, que convida, en un exercici per a públic familiar, a jugar i a estar presents. I, per acabar, Valeria del Vecchio (Formentera), ballarina i performer, presenta “Vencedors/Vençuts”, que proposa ressignificar la derrota com un espai fèrtil on construir esperança.
A l’elenc balear, el festival suma en aquesta edició la participació d’un músic convidat que realitzarà una peça d’art sonor: xico (Eivissa), que presentarà “Sons de s’estiu ’25”. L’obra, creada a partir de gravacions de camp a l’illa, traça en un set en directe un paisatge en tensió que contraposa la calma natural i cultural amb la pressió del turisme massiu i la crisi d'habitatge.
El lema d’aquesta cinquena edició, “La Victòria”, proposa reflexionar sobre què significa “guanyar” avui: és un gest individual, una possibilitat compartida o, simplement, la persistència de crear en temps incerts? Des de les illes i des de la pràctica performativa, la creació mateixa es planteja com una victòria.
Territori reafirma el seu compromís amb l’escena artística de les Illes Balears. L’Open Call Balear es consolida així com una de les principals línies d’acció del festival, afavorint no només la visibilitat delsartistes locals, sinó també el seu encontre amb creadors nacionals i internacionals. Durant el festival, coincidiran en espais de creació, taules de debat, àpats i experiències, generant una xarxa viva de col·laboració i creixement col·lectiu.
El programa complet de Territori 2025 i la venda d’entrades anticipades per a les activitats de pagament estaran disponibles a partir del 4 d’agost a la web oficial del festival: www.territorifestival.com